VykladySnu.cz Online snář a výklad snů — kompletní průvodce říší snů.
Dnes je pondělí, 21. října 2019.
🎁 Svátek mají Birgita, Bridget, Brigita, Brit, Brita, Uršula a Voršila.
Aktuální znamení zvěrokruhu jsou Váhy (rok Vepře 豬).

Insomnie (nespavost)

Insomnie je česky nazývána jako nespavost. Jedná se o poruchu spánku, při které se dané osobě nedaří usnout (dlouhé noční převalovaní) či velmi časté probouzení se ze sna (s tím souvisí i nemožnost znovu usnout).

Osobu trpící insomnií nazýváme insomniak.

Insomnii jinak dělíme na tři základní typy, které jsou odvozeny podle závažnosti a především délky po kterou se projevují její příznaky. Jsou to přechodná insomnie, akutní insomnie a chronická insomnie o kterých si hned povíme.


Přechodná insomnie

Trvá zpravidla několik dní. Ne déle než týden a bývá zapříčiněna náhlým, krátkodobým stresem - pohovorem, zkouškou či jinou stresovou a emočně vypjatou situací. Ve většině případů přechodná insomnie odezní spolu se stresem.


Akutní insomnie

Trvá zhruba několik týdnů, zároveň však ne déle než jeden měsíc. U akutní insomnie je dobré se poradit s lékařem, který pomůže zjistit původ této insomnie a zahájí adekvátní léčbu.


Chronická insomnie

Jedná se o dlouhodobou insomnii (nespavost), kterou dělíme (vzhledem k původu poruchy) na primární a sekundární.

Primární chronická insomnie vzniká vlivem tělesného poškození (dysfunkcí) a naopak sekundární vlivem psychické poruchy. Psychickou poruchou vedoucí k sekundární chronické insomnii je například deprese.


Příčiny a důsledky insomnie

Jak již bylo zmíněno, příčinami insomnie jsou především stres, vypjaté situace, deprese, nepravidelný spánek (např. "dospávání se přes den"), nadměrné užívání nikotu a alkoholu, některé léky, psychické a tělesné změny.

Vlivem spánkového deficitu dochází k podráždění, špatné náladě, neshopnosti se soustředit (koncentrovat) a celkově tato spánková porucha vede k depresím.


Jak insomnii léčit?

Především to chce zbavit se stresu, začlenit více pohybu (pokud žádný nemáte) a upravit spánkovou hygienu. Spánkovou hygienou je myšlen soubor veškerých přímých i nepřímých vlivů, které mají dopad na kvalitu spánku. Je to např. nadměrná konzumace alkoholu a nikotinu, pravidelnost spánku, prostředí, ve kterém usínáte a tak dále.


comment
evelina(odepsat)

Mám těžkou formu nespavosti a to už 25 let. Jde o to, že jsem se starala o nemocné dítě a to tak, že jsem nemohla a ani nespala cca 7 let. Lékaři mi nasadili léky na spaní a i uklidnění a já byla úplně mrtvá, ale i přes ty prášky jsem musela fungovat a tím jsem si natolik poškodila mozek a spánek, že už mi nic nepomůže... Nemohu "sepnout". Máte recept na to, jak to znovu upravit a jak a na koho se mohu s důvěrou obrátit? Prozatím to bylo jen o slepě nasazované léčbě léky a zkoušela jsem i hypnózu - marně - Děkuji, Evelína.

comment
Radim(odepsat)

Osobní zkušenost: Připravte se na přibližně 2 dny beze spánku, třetí den usnete asi 2x na 2-3 hodiny. Další dny se to bude zlepšovat, pomůže vám kořen Valeriánu ( nejlépe práškový), Melatonin. 2-5g a čistý vápník (nejlepší rozemleté mořské perly - u Číňanů), pak se vše dá do normálu.

Špatnou zkušenost mám, když popijete větší množství alkoholu, může Vám to vše "rozhodit" a můžete celý proces pravděpodobně zopakovat, ale ve zkrácené formě.

Dávkování si najdete na internetu, hodně sil na začátek, Radim.